Doorgaan naar hoofdcontent

Who needs sleep?

Hoewel ik nooit meer kook (dat doet mijn vriendin) omdat ik tegen vijven al
 hélemaal op ben, ik na het eten niet veel meer doe en rond acht uur afbouw naar bedtijd, heb ik mezelf steeds weer wijs gemaakt dat ik het best goed volhoud in deze "coronatijd".

Elke paar weken verandering (hallo schakelen met mijn NAH-brein), en niet omdat ik dat zelf nou nodig vind om vooruit te gaan, maar omdat alle maatregelen om me heen dat eisen. Van de ene op de andere week thuis werken, het werk dat daardoor inhoudelijk ook verandert, ander soort contact met collega's en vrienden, en laten we wel wezen: minder écht contact.
Vervolgens de versoepeling waar ik de helft van begrijp, niet omdat ik nou zo dom ben, maar omdat ik niet begrijp dat die ene kennis van me wel in het vliegtuig mag stappen naar Griekenland, maar ik niet met mijn ouders in één auto mag zitten. Of nou ja, misschien is dat allemaal heel logisch en ben ik wel dom.

Structuur is ver te zoeken. Er wordt een enorm beroep gedaan op mijn beperkte capaciteit in schakelen van de ene situatie naar de andere. Zowel in grote lijnen (lees hierboven) als op mijn werk, waar alles 'urgent' is en binnen kortere tijd dan normaal op de website moet staan want anders lopen we achter de feiten aan...
Ik zou in april op vakantie gaan. Die ging niet door en ik nam geen vakantie op. Maar nu merk ik wel degelijk dat ik die vakantie nodig had. Gisteren besloot ik dat ik volgende week spoedvakantie nodig heb.

De urgentie van de noodrem wordt me vooral duidelijk als ik in mijn agenda of dagboek kijk, maar ik vóél het niet in mijn lijf en dat vind ik vreemd en schrikbarend. Want ik slaap slecht in (niks voor mij), ik slaap slecht door, ik heb meer paniekremmers (pillen) nodig dan normaal. Mijn lijf raakt op en ik sta erbij en ik kijk ernaar. Als ik 's avonds probeer een oefening te doen (soort meditatie) kom ik eigenlijk niet meer tot ontspannen. Dan slaap ik dus niet in, of ik slaap in en word een paar uur later wakker. Ik sta ook de hele dag zo ongelofelijk áán, ben als een woeste in de tuin bezig of aan het naaien of...

Elke vorm van structuur in mijn leven mist, hoeveel moeite ik er ook voor doe. Elke dag vliegen de prikkels me om de oren op álle manieren, want iedereen in de buurt is thuis, er wordt veel informatie gedeeld (zelfs al kijk ik nóóit nieuws), er wordt veel beroep op me gedaan. En ik mis een uitlaatklep en afleiding. Ik mis vrienden, een feestje, ontlading. 

Mijn hoofd raakt veel te vol met indrukken en spanning en informatie het kussen en komt niet echt tot rust. En dan slaap ik niet goed, niet lang genoeg, en zo begin ik elke dag met nog meer achterstand...

Afgelopen drie jaar heb ik keihard gewerkt om naar dat moeilijke hoofd van me te luisteren. Ik word er zo mismoedig van dat ik nu weer zo weinig invloed hebt op de overbelasting van mijn hersens.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Dag van de Overprikkeling

Een groot geluk bij een behoorlijk on-geluk is voor mij, dat mijn hersenletsel mijn intelligentie, motoriek en karakter niet direct heeft aangetast. Ik ben niet verlamd geraakt, bijvoorbeeld.  In feite heb ik voor de buitenwereld alleen onzichtbare klachten. En ik ben er ook nog eens zó goed in geworden om die te maskeren, dat er bijvoorbeeld weinig te merken is van mijn geheugenproblemen. Ik schrijf alles op: lijstjes op de koelkast, lijstjes op Google Keep, lijstjes overal. Lotte lijstje. En sinds de ergotherapeut bij mijn tweede revalidatie zei dat ik nooit meer een timemanagementboek mag lezen omdat ik mezelf helemaal te pletter plan, probeer ik dan ook maar te accepteren dat ik veel vergeet. Denk maar niet dat ik je verjaardag onthoud, je hebt geluk dat ik toevallig op de kalender keek als je een kaartje krijgt... sneu, maar waar.  Vandaag schijnt het de dag van de overprikkeling te zijn. En dat is iets wat nu actueler dan ooit lijkt. Nu de wereld om ons heen "versoepelt"

Verrassing

13 jaar na dato ben ik weer problemen in mijn gezondheid en functioneren aan het aanpakken. Ik twijfelde even of ik "nog steeds" neer zou schrijven. Nee. Het is een gek ding, chronisch ziek zijn: het is er altijd, maar ik ben me er niet altijd bewust van. Dat is maar goed ook.  Er zijn wel terugkerende elementen. Op dagelijkse basis de dingen die je aanleert in de loop van de tijd: mijn energieverdeling, pijnmanagement, de teleurstellingen, de meevallers, de hersenmoeheid, mijn hoofd dat nog steeds denkt dat ik alles wat ik kan ook allemaal kan. Maar daarnaast zijn er ook andere verrassingen. Dat ik laatst opeens zo verdrietig werd toen ik dacht aan dat meisje van 21 dat haar zelfstandige leven pas net was begonnen en toen zo hulpafhankelijk werd, de ziekenhuisbezoeken en -verblijven sindsdien. Opeens zie ik: ik ben zo hard bezig geweest met herstellen, met urgente hindernissen nemen, dat ik nog niet de kans heb gehad om bezig te zijn om onder ogen te zien dat er een trauma

Eerste Hulp Bij Overprikkeling

Als mijn kaken klemmen, als het deksel van de vuilnisbak pijn doet in mijn hoofd, als ik angstig ben bij het aflopen van de trap, als het geluid van mijn bovenbuurmeisje me aan het huilen krijg, als het week in mijn buik wordt, als ik alles uit mijn handen laat vallen, als ik niet meer weet hoe ik zinnen moet formuleren, als het piept en suist in mijn oren, als ik me onder de douche sta in te zepen en ik bedenk me dat conditioner bedoeld is voor mijn haar… Tijd voor EHBO. En omdat dat bij mij nooit het moment is om te bedenken wat er allemaal nog wél mogelijk is, leek het me zinvol om dat eens op te schrijven. Koptelefoon op – sluit de wereld buiten, of dat nou het buurmeisje is of het verkeer om je heen. Dat is niet eng: zonder koptelefoon komen alle prikkels even hard binnen, is filteren onmogelijk en heb je al helemaal geen energie meer om op te letten wat er om je heen gebeurt. Over opletten gesproken: probeer een situatie te creëren waarin je minimaal hoeft te concentreren. Da