Doorgaan naar hoofdcontent

Wat doet angst met je? TIPS!

Na mijn opname (inclusief isolatie met alle bezoek en verpleging in pakken zoals je die nu op het nieuws voorbij ziet komen) 10 jaar geleden, was ik er een jaar lang op bedacht dat als ik een tik zou krijgen op mijn hoofd, dat fataal zou kunnen zijn. Dat het door medicijnen verdunde bloed voor een hersenbloeding kon zorgen. En dus wist ik een jaar lang nog precies waar en wanneer ik mijn hoofd had gestoten, en deed ik niks wat de kans op vallen vergrootte. Ik durfde niet te schaatsen, vond fietsen eng, alles was een risico. Ik ben blij dat ik daar overheen gegroeid ben, anders had ik nooit meer zoveel plezier kunnen hebben in keepen, hockeyen, fietsen, rennen, bewegen. En was ik nog altijd bang geweest voor keukenkastjes.

Sinds een week heb ik weer wat meer last van angst. De angst zit in je keel, dat weten we allemaal, en dat gebeurt dan ook letterlijk. Het helpt niet dat dat enge virus alles van doen heeft ademhalingsproblemen. De symptomen van een lichte paniekaanval zijn al vergelijkbaar met ademhalingsproblemen. Dat maakt dat zelfs iemand die zo'n absolute anti-hypochonder is als ik, nog meer paniek in de keel krijgt: stel dat dit geen paniek is, maar écht corona? Et voilà, de angst doet er nog een schepje bovenop. Daarnaast vind ik het altijd een slecht symptoom dat ik weer meer angstmedicatie moet slikken (lekker veroordelend naar jezelf), dus de ene dag slik ik wel iets kalmerends en de andere dag verstijf ik van angst.

Heb je hier ook, of zelfs voor het eerst last van, weet dan dat het geen zin heeft om het te relativeren of rationaliseren. Je verstand gaat het niet winnen van je angst. Ik heb eerder angsten gehad, en alle angst gaat uiteindelijk in je lijf zitten. En alleen dáár kan je het er ook weer uit krijgen.
- Veroordeel jezelf niet dat je bang bent, angst is niet iets wat je kunt sturen en je hebt er dus geen schuld aan. Streng zijn is in dit geval niet rechtvaardig.
- Zorg dat je regelmatig, minimaal dagelijks, iets doet waarbij je let op hoe sterk en fijn je lichaam is. Yoga kan helpen, meditatie, even uitrekken op bed, meedoen met Nederland in Beweging... Ikzelf doe nu bewust géén  "ademhalingsoefeningen" omdat ik dan al snel focus op wat er niet zo goed gaat met ademhalen en dat triggert de angst juist. Maar dat kan voor iedereen anders zijn.
- Vertel tegen andere mensen dat je sneller last hebt van paniek en dat ze dus even op moeten letten wat ze met je bespreken over corona. Misschien delen ze zelfs iets van je angst. Reken maar dat iederéén een klein beetje bang is op dit moment (en anders heet het nu gewoon naïef).
- Zoek iets wat je hoofd een beetje afleidt, muziek of een boek, of iets creatiefs, een wandeling in de zon. Zorg dat het naast afleiding ook rust (in je lijf en hoofd) biedt. Dan onderdruk je je angst niet: anders komt die daarna als een onder water geduwde ballon gewoon keihard weer omhoog poppen.
- De angst is er. Er is geen snelle remedie voor. Hij zal niet van vandaag op morgen verdwijnen, wat je ook doet. Zorg dat je andere dingen hebt om je aan vast te houden: structuur, rust, contact.

Ken je iemand met dit soort angsten? Het heeft geen zin om er geruststellende grafieken bij te halen. Nogmaals: de angst gaat er niet uit via je hoofd. Je kunt beter gewoon zeggen dat je het vervelend vindt dat diegene er zoveel last van heeft, jij bent niet degene die het op kan lossen. Helaas zijn knuffels nu uit den boze, maar lijfelijk contact helpt wel bij angst. Praten helpt trouwens ook niet altijd, vaak kun je beter iets samen gaan dóen. Misschien een bordspelletje via videobellen? Hints?

In dit kader heb ik trouwens erg gelachen om de ideeën die @blijfinuwkot op Instagram geeft... mijn vriendin heeft me gisteren een PowerPoint-presentatie over haar ontbijt gegeven en dat brak de spanning bij mij een beetje.

En als jij/iemand anders écht kapot gaat aan spanning: zoek professionele hulp. Geen coach, maar een psychotherapeut.


Reacties

Populaire posts van deze blog

Dag van de Overprikkeling

Een groot geluk bij een behoorlijk on-geluk is voor mij, dat mijn hersenletsel mijn intelligentie, motoriek en karakter niet direct heeft aangetast. Ik ben niet verlamd geraakt, bijvoorbeeld.  In feite heb ik voor de buitenwereld alleen onzichtbare klachten. En ik ben er ook nog eens zó goed in geworden om die te maskeren, dat er bijvoorbeeld weinig te merken is van mijn geheugenproblemen. Ik schrijf alles op: lijstjes op de koelkast, lijstjes op Google Keep, lijstjes overal. Lotte lijstje. En sinds de ergotherapeut bij mijn tweede revalidatie zei dat ik nooit meer een timemanagementboek mag lezen omdat ik mezelf helemaal te pletter plan, probeer ik dan ook maar te accepteren dat ik veel vergeet. Denk maar niet dat ik je verjaardag onthoud, je hebt geluk dat ik toevallig op de kalender keek als je een kaartje krijgt... sneu, maar waar.  Vandaag schijnt het de dag van de overprikkeling te zijn. En dat is iets wat nu actueler dan ooit lijkt. Nu de wereld om ons heen "versoepelt"

Verrassing

13 jaar na dato ben ik weer problemen in mijn gezondheid en functioneren aan het aanpakken. Ik twijfelde even of ik "nog steeds" neer zou schrijven. Nee. Het is een gek ding, chronisch ziek zijn: het is er altijd, maar ik ben me er niet altijd bewust van. Dat is maar goed ook.  Er zijn wel terugkerende elementen. Op dagelijkse basis de dingen die je aanleert in de loop van de tijd: mijn energieverdeling, pijnmanagement, de teleurstellingen, de meevallers, de hersenmoeheid, mijn hoofd dat nog steeds denkt dat ik alles wat ik kan ook allemaal kan. Maar daarnaast zijn er ook andere verrassingen. Dat ik laatst opeens zo verdrietig werd toen ik dacht aan dat meisje van 21 dat haar zelfstandige leven pas net was begonnen en toen zo hulpafhankelijk werd, de ziekenhuisbezoeken en -verblijven sindsdien. Opeens zie ik: ik ben zo hard bezig geweest met herstellen, met urgente hindernissen nemen, dat ik nog niet de kans heb gehad om bezig te zijn om onder ogen te zien dat er een trauma

Eerste Hulp Bij Overprikkeling

Als mijn kaken klemmen, als het deksel van de vuilnisbak pijn doet in mijn hoofd, als ik angstig ben bij het aflopen van de trap, als het geluid van mijn bovenbuurmeisje me aan het huilen krijg, als het week in mijn buik wordt, als ik alles uit mijn handen laat vallen, als ik niet meer weet hoe ik zinnen moet formuleren, als het piept en suist in mijn oren, als ik me onder de douche sta in te zepen en ik bedenk me dat conditioner bedoeld is voor mijn haar… Tijd voor EHBO. En omdat dat bij mij nooit het moment is om te bedenken wat er allemaal nog wél mogelijk is, leek het me zinvol om dat eens op te schrijven. Koptelefoon op – sluit de wereld buiten, of dat nou het buurmeisje is of het verkeer om je heen. Dat is niet eng: zonder koptelefoon komen alle prikkels even hard binnen, is filteren onmogelijk en heb je al helemaal geen energie meer om op te letten wat er om je heen gebeurt. Over opletten gesproken: probeer een situatie te creëren waarin je minimaal hoeft te concentreren. Da