Doorgaan naar hoofdcontent

Het is feest, deze dagen

Aan het kerstdiner. Ik probeerde mijn zusje op rechts een verhaal te vertellen, maar opeens wist ik niet meer waar ik was. Links werd er gepraat en die afleiding zorgde ervoor dat ik de draad kwijt was. Mijn vriendin tegenover me zei tegen mijn zusje 'ja, ze heeft nâh' en dat kwam er voor het eerst zo liefdevol en grappig uit dat ik het nu wel op móet schrijven. Mijn zusje lachte en gaf me de draad weer terug. Het was een fijne avond.

De enige avond overigens die in het teken stond van kerst. Een diner met de hele familie sloegen we af. Rust had ik nodig, en ik was niet de enige. Ik haalde de Lego bij mijn ouders van zolder.

Het gaat de laatste tijd dus best goed met mij. Ik ben lekker bezig met van alles, moet mezelf soms wat terugfluiten en dan weer dagschemaatjes maken en middagslaapjes doen. Maar alles binnen de perken van een voor mij inmiddels acceptabele hoeveelheid energie en concentratie. 

Als het goed gaat is er hier weinig te schrijven. 

Maar elk jaar weer komen die feestdagen terug. Daar ben ik dan een maand van tevoren al druk mee bezig omdat ik weet dat ik structuur ga missen. Dus ik plan netjes waar ik bij aansluit, en vooral ook wanneer ik rust houd. En dan altijd maar dan ook áltijd wordt dat plan weer veranderd door laatstemomentideeën die op het eerste oog heel leuk lijken, maar na veel wikken en wegen (hi energieslurper) toch weer teveel zijn om aan mee te doen. 

Dus dan plan ik zo weinig mogelijk om mezelf te ontlasten. Resultaat: twee weken bijna niks op de agenda. Maar het zijn wél warrige dagen waarop het zwembad, de bieb, de supermarkt en ook vrienden en familie verminderd en afwijkend beschikbaar zijn. Dus deel ik maar niks in. 

Met niet-aangeboren hersenletsel, "nâh" zoals mijn vriendin het noemt, hebben mensen uiteenlopende klachten. Ik functioneer bovengemiddeld, kan ik wel stellen. Maar wat we allemaal gemeen hebben, is dat we baat hebben bij structuur. Anders loopt die toch al wisselend gevulde batterij binnen no time leeg.

Niks op de agenda had ik dus. En omdat álles anders is dan de rest van het jaar, vergeet ik een planning voor de dag, laat staan voor de week te maken. Ik leef bij de dag. Het tegenovergestelde van wat ik nodig heb. 

Vandaag kwam ik erachter dat het zaterdag was. Wist ik veel. Eindelijk maakte ik een plannetje voor de komende dagen.

En toen stortte ik in. Want ja, al die feestchaos al sinds begin december, de wekker die steeds later ging, het met alle winden meewaaien, die leuke kerstverlichting die totale overprikkeling garandeert bij elke fietstocht, om van het volop afgestoken vuurwerk nog maar niet te spreken... ik ben er gewoon kapot van. Dat resulteert in oververmoeidheid, angstige gedachten, huilen. Totale desoriëntatie. Laat oud & nieuw voor mij maar zitten.

Ik moet voor volgend jaar december in de agenda zetten: plannen maken! Afzeggen kan altijd nog.

December is elk jaar weer een feestje. Een feestje in mijn hoofd.

P.s. had ik met je afgesproken zonder datum? Laat het me alsjeblieft nog een keer weten, dan leggen we iers vast. Dit is dus mijn warhoofd.

P.p.s. superlieve reacties op mijn vorige stukje gekregen. Zo fijn. Liefs!

Reacties

Populaire posts van deze blog

Dag van de Overprikkeling

Een groot geluk bij een behoorlijk on-geluk is voor mij, dat mijn hersenletsel mijn intelligentie, motoriek en karakter niet direct heeft aangetast. Ik ben niet verlamd geraakt, bijvoorbeeld.  In feite heb ik voor de buitenwereld alleen onzichtbare klachten. En ik ben er ook nog eens zó goed in geworden om die te maskeren, dat er bijvoorbeeld weinig te merken is van mijn geheugenproblemen. Ik schrijf alles op: lijstjes op de koelkast, lijstjes op Google Keep, lijstjes overal. Lotte lijstje. En sinds de ergotherapeut bij mijn tweede revalidatie zei dat ik nooit meer een timemanagementboek mag lezen omdat ik mezelf helemaal te pletter plan, probeer ik dan ook maar te accepteren dat ik veel vergeet. Denk maar niet dat ik je verjaardag onthoud, je hebt geluk dat ik toevallig op de kalender keek als je een kaartje krijgt... sneu, maar waar.  Vandaag schijnt het de dag van de overprikkeling te zijn. En dat is iets wat nu actueler dan ooit lijkt. Nu de wereld om ons heen "versoepelt"

Verrassing

13 jaar na dato ben ik weer problemen in mijn gezondheid en functioneren aan het aanpakken. Ik twijfelde even of ik "nog steeds" neer zou schrijven. Nee. Het is een gek ding, chronisch ziek zijn: het is er altijd, maar ik ben me er niet altijd bewust van. Dat is maar goed ook.  Er zijn wel terugkerende elementen. Op dagelijkse basis de dingen die je aanleert in de loop van de tijd: mijn energieverdeling, pijnmanagement, de teleurstellingen, de meevallers, de hersenmoeheid, mijn hoofd dat nog steeds denkt dat ik alles wat ik kan ook allemaal kan. Maar daarnaast zijn er ook andere verrassingen. Dat ik laatst opeens zo verdrietig werd toen ik dacht aan dat meisje van 21 dat haar zelfstandige leven pas net was begonnen en toen zo hulpafhankelijk werd, de ziekenhuisbezoeken en -verblijven sindsdien. Opeens zie ik: ik ben zo hard bezig geweest met herstellen, met urgente hindernissen nemen, dat ik nog niet de kans heb gehad om bezig te zijn om onder ogen te zien dat er een trauma

Eerste Hulp Bij Overprikkeling

Als mijn kaken klemmen, als het deksel van de vuilnisbak pijn doet in mijn hoofd, als ik angstig ben bij het aflopen van de trap, als het geluid van mijn bovenbuurmeisje me aan het huilen krijg, als het week in mijn buik wordt, als ik alles uit mijn handen laat vallen, als ik niet meer weet hoe ik zinnen moet formuleren, als het piept en suist in mijn oren, als ik me onder de douche sta in te zepen en ik bedenk me dat conditioner bedoeld is voor mijn haar… Tijd voor EHBO. En omdat dat bij mij nooit het moment is om te bedenken wat er allemaal nog wél mogelijk is, leek het me zinvol om dat eens op te schrijven. Koptelefoon op – sluit de wereld buiten, of dat nou het buurmeisje is of het verkeer om je heen. Dat is niet eng: zonder koptelefoon komen alle prikkels even hard binnen, is filteren onmogelijk en heb je al helemaal geen energie meer om op te letten wat er om je heen gebeurt. Over opletten gesproken: probeer een situatie te creëren waarin je minimaal hoeft te concentreren. Da