Doorgaan naar hoofdcontent

Schooljaarcyclus

Het schooljaar is een cyclus. Het ritme van een jaar, waarin veel bezigheden hun eigen plek hebben. Na een lange lome zomer volgen de eerste hete weken in een lokaal, kennismakingen, botsingen, verzoeningen, een paar dagen project en dan een week uitrusten van een immer hectische start. Daarna worden de dagen donkerder. Rond de jaarwisseling blijkt dat er nog even hard aan moet worden getrokken en daarom is ook de vakantie weer zeer welkom; ook omdat het nieuwe kalenderjaar start met toetsweken, de graadmeter voor de tweede helft van het jaar. Krokusvakantie, en dan volgt meestal een splitsing. Sommigen willen er nog vol voor gaan, anderen gooien de handdoek in de ring. School wordt belangrijker, of juist andere zaken, dan volgen er strenge gesprekken, soms bij voorbaat al tevergeefs. Er wordt een hoop besproken in de klas, soms praten docenten daarin mee. In het voorjaar een paar rommelige weken - Pasen, Hemelvaart, Pinksteren - en als je dan écht alle structuur verloren denkt te zijn, dan volgt de laatste maand tot de eindtoetsweek. Alles moet nog afgerond en alles moet dus heel precies worden ingepast in die veel te krappe, steeds warmere uren binnen, wanneer iedereen steeds liever buiten is. De eindsprint, de toetsweek, het nakijkwerk, de vergaderingen en stemmingen... en dan begint een zomervakantie van 6 weken om op te laden voor een nieuw jaar.

Het afgelopen jaar heb ik me soms verbaasd over het feit dat ik jaren voor de klas heb gestaan. Hoe ben ik ooit in staat geweest, met dit geletselde hoofd, om ook maar één lesuur met prikke(le)nde pubers vol te houden?!

Maar nu het weer zomer is geworden, begrijp ik opeens heel goed wat me zolang in het onderwijs heeft kunnen houden. 

Mijn hoofd gedijt het beste als ik precies weet wat er straks gebeurt, en morgen, en over een week, een maand, een jaar... en als ik daar ook zelf invloed op heb. Bij onderwijs geven komt een hoop flexibiliteit kijken, maar die valt wel binnen het ijzeren regime van Het Lesrooster.

Omdat ik zoveel hersenletselklachten had gecompenseerd sinds ik ziek werd, was ik een ster in anticiperen tegen de tijd dat ik voor de klas kwam te staan. Ik had het hele jaar al in blokken opgedeeld voordat mijn collega's hun lesrooster hadden bekeken, ik keek altijd vooruit. Alle activiteiten stonden ver van tevoren in de agenda, ik had er al omheen gepland. Dat werd vaak gezien als een kwaliteit, dat ik een doel heb, en ook een visie, en dat ik daar mijn plannen op maak.

Achteraf is dat natuurlijk allemaal te herleiden naar dat stomme letsel, naar een overlevingsstand. Achteraf was het beter geweest als ik toen gewoon in het 'nu'  had geleefd. Dan had ik gevoeld. Dan had ik gevoeld dat alle hectiek die ondertussen gaande was, veel en veel teveel was. Dan had ik eerder op de rem getrapt, eerder geaccepteerd Dat Het Nu Eenmaal Zo Is.

Van mijn vierde jaar tot het hersenletsel op mijn 21e leefde ik in de 'schooljaarcyclus'. Onbewust bleef ik daar na mijn letsel (studie afmaken) ook in mijn werk als docent mee doorgaan. Het gaf structuur. En structuur is een wondermiddel voor je hersenen.

Nu het zomer wordt, ik gewoon doorwerk, ik geen idee heb wanneer en hoe ik vakantie vier, is mijn hoofd een beetje in de war. Ik zie overal dat oud-collega's bezig zijn met het sluiten van de cyclus. En ik mis dat: de laatste lesuren met quizjes, het samen nakijken van eindtoetsen, de koffie waar je dan eindelijk voor het eerst in een heel schooljaar samen tijd voor hebt, de diplomaspeeches. Ik doe niet meer mee.

De afgelopen twee jaar zijn niet voor niets zo moeizaam: er is iets kapot in mijn hoofd en ik moet daarbij een eigen, aangepaste cyclus vinden. Zolang er niet teveel hectiek is, gaat dat redelijk. En dus is die onderwijswereld niet voor mij.

Ik moet leren om niet vooruit te kijken, maar in het nu te leven. Als ik dat doe, prijs ik mezelf gelukkig: smoorverliefd, een fijn huisje, lieve vrienden, familie om me bij te staan. Wat wil een mens nog meer.

Reacties

  1. Zo herkenbaar.. het missen van die cyclus!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, ook niet zo gek als je je bedenkt dat je nagenoeg je hele leven in die cyclus zat... Maar hopelijk vind jij ook wat rust in het "nu" en in de mooie dingen die je doet!!

      Verwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Dag van de Overprikkeling

Een groot geluk bij een behoorlijk on-geluk is voor mij, dat mijn hersenletsel mijn intelligentie, motoriek en karakter niet direct heeft aangetast. Ik ben niet verlamd geraakt, bijvoorbeeld.  In feite heb ik voor de buitenwereld alleen onzichtbare klachten. En ik ben er ook nog eens zó goed in geworden om die te maskeren, dat er bijvoorbeeld weinig te merken is van mijn geheugenproblemen. Ik schrijf alles op: lijstjes op de koelkast, lijstjes op Google Keep, lijstjes overal. Lotte lijstje. En sinds de ergotherapeut bij mijn tweede revalidatie zei dat ik nooit meer een timemanagementboek mag lezen omdat ik mezelf helemaal te pletter plan, probeer ik dan ook maar te accepteren dat ik veel vergeet. Denk maar niet dat ik je verjaardag onthoud, je hebt geluk dat ik toevallig op de kalender keek als je een kaartje krijgt... sneu, maar waar.  Vandaag schijnt het de dag van de overprikkeling te zijn. En dat is iets wat nu actueler dan ooit lijkt. Nu de wereld om ons heen "versoepelt"

Verrassing

13 jaar na dato ben ik weer problemen in mijn gezondheid en functioneren aan het aanpakken. Ik twijfelde even of ik "nog steeds" neer zou schrijven. Nee. Het is een gek ding, chronisch ziek zijn: het is er altijd, maar ik ben me er niet altijd bewust van. Dat is maar goed ook.  Er zijn wel terugkerende elementen. Op dagelijkse basis de dingen die je aanleert in de loop van de tijd: mijn energieverdeling, pijnmanagement, de teleurstellingen, de meevallers, de hersenmoeheid, mijn hoofd dat nog steeds denkt dat ik alles wat ik kan ook allemaal kan. Maar daarnaast zijn er ook andere verrassingen. Dat ik laatst opeens zo verdrietig werd toen ik dacht aan dat meisje van 21 dat haar zelfstandige leven pas net was begonnen en toen zo hulpafhankelijk werd, de ziekenhuisbezoeken en -verblijven sindsdien. Opeens zie ik: ik ben zo hard bezig geweest met herstellen, met urgente hindernissen nemen, dat ik nog niet de kans heb gehad om bezig te zijn om onder ogen te zien dat er een trauma

Eerste Hulp Bij Overprikkeling

Als mijn kaken klemmen, als het deksel van de vuilnisbak pijn doet in mijn hoofd, als ik angstig ben bij het aflopen van de trap, als het geluid van mijn bovenbuurmeisje me aan het huilen krijg, als het week in mijn buik wordt, als ik alles uit mijn handen laat vallen, als ik niet meer weet hoe ik zinnen moet formuleren, als het piept en suist in mijn oren, als ik me onder de douche sta in te zepen en ik bedenk me dat conditioner bedoeld is voor mijn haar… Tijd voor EHBO. En omdat dat bij mij nooit het moment is om te bedenken wat er allemaal nog wél mogelijk is, leek het me zinvol om dat eens op te schrijven. Koptelefoon op – sluit de wereld buiten, of dat nou het buurmeisje is of het verkeer om je heen. Dat is niet eng: zonder koptelefoon komen alle prikkels even hard binnen, is filteren onmogelijk en heb je al helemaal geen energie meer om op te letten wat er om je heen gebeurt. Over opletten gesproken: probeer een situatie te creëren waarin je minimaal hoeft te concentreren. Da