Doorgaan naar hoofdcontent

Groots

De bruiloft van mijn zusje had heel wat voeten in aarde. Zelf dacht ze dat ouders en familie helemaal niet zoveel deden voor deze dag, maar ondertussen waren we al maanden aan het overleggen en voorbereiden.

Ik bagatelliseer mijn inspanningen als ik zeg dat ik me vooral voorbereidde op mijn energielevel zo vlak mogelijk houden op die dag, maar dat was eigenlijk wel het belangrijkste.
Het hielp niet dat ik besloot toch een hoop te doen, vooraf en op de dag zelf. We ontwierpen en maakten thuis een huisnummerbordje (een project van weken, elke dag een beetje) als cadeau; ik zocht een gedicht om voor te dragen tijdens de ceremonie en vond dat niet, dus schreef het maar zelf; met mijn vader bereidde ik een verrassingsact aan het einde voor, All You Need Is Love waarbij ik in zou zetten met trompet.

Ik ontzag mezelf hierin waar ik dat vroeger moeilijker had gedaan: als het bordje niet af zou zijn, zou het later wel komen (maar het kwam af); ik leerde het muziekstukje niet uit mijn hoofd, maar schafte een muziekhoudertje voor op mijn trompet aan (maar oefende weken dagelijks); en een gedicht voordragen, ach, hoe vaak ik al wel niet gespeecht en voorgedragen had...
Het kwam allemaal goed. Maar een bruiloft waarbij je getuige bent, waarbij je als zus samen met je ouders voor- en achteraf bliksemafleider bent van de bruid, waarbij je taken toe zijn bedeeld... Het is nogal wat.

Laat staan als je NAH hebt en een dag doorkomen normaliter al lastig is zonder middagrust en veel pauze.
Eerder schreef ik al iets over een bruiloft van een vriendin. Er was toen een stretcher geregeld. Ik heb overdag kunnen slapen en dat heeft de dag gered.
Nu was de overnachting op de locatie waar we het hele weekend zouden zijn. We kregen een tweepersoonskamer. Mijn moeder maakte een bordje 'Niet storen'. De dag werd meer dan gered...
Toch was het juist extra lastig dit weekend. De dag zelf moest er zoveel geregeld worden én was het zo leuk, dat ik vaak vergat dat ik rust moest nemen. Mijn eigen familie was er, dus socializen voelde minder als een moetje dat ik maar al te graag wilde ontlopen. Alles was leuk! Alles was belangrijk! Ik wilde niks missen!

De dagen ervoor had ik het zwaar. We waren op vakantie geweest, en dat was echt heel ontspannend. Toch sliep ik slecht. Ik sliep goed in, maar werd elke nacht weer rond drie, vier uur wakker en kon dan niet meer slapen. Het verhoogde de spanning natuurlijk alleen maar, want ik wilde de bruiloftsdag met frisse moed beginnen.

Deze week ben ik gesloopt. Het is goed voor me om weer te werken, dat voel ik wel, maar dat heeft meer te maken met het feit dat ik er regelmaat aan ontleen dan dat ik me weer kan concentreren. Concentratie is ver te zoeken, energie ook. Ik vergeet steeds wat we welke dag zouden gaan doen - en dat terwijl er in weken niet zo weinig op de agenda stond. Bij de hockeytraining liep ik steeds de verkeerde kant op en kon instructies niet inprenten (gele pionnetje, rode pionnetje...). Iemand even vijf minuten bellen loopt uit tot hele verhalen van mijn kant, omdat ik het niet kort en bondig kan houden.

Ik heb een heel dun schilletje: als ik me ook maar het minste beetje moe voel, stromen de tranen uit mijn ogen. Maar niet van verdriet, want ik heb nul spijt van het afgelopen weekend. Ik ben er zo trots op dat ik er voor mijn zusje heb kunnen zijn, dat ik het weekend zo verstandig heb aangepakt (toch even liggen, ondanks een familiefoto, speech of iets anders belangrijks) en het belangrijkst is dat ik zo enorm heb genoten. Dat geeft een soort energie waar geen ergotherapeutisch verantwoord plan tegenop gewassen is.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Dag van de Overprikkeling

Een groot geluk bij een behoorlijk on-geluk is voor mij, dat mijn hersenletsel mijn intelligentie, motoriek en karakter niet direct heeft aangetast. Ik ben niet verlamd geraakt, bijvoorbeeld.  In feite heb ik voor de buitenwereld alleen onzichtbare klachten. En ik ben er ook nog eens zó goed in geworden om die te maskeren, dat er bijvoorbeeld weinig te merken is van mijn geheugenproblemen. Ik schrijf alles op: lijstjes op de koelkast, lijstjes op Google Keep, lijstjes overal. Lotte lijstje. En sinds de ergotherapeut bij mijn tweede revalidatie zei dat ik nooit meer een timemanagementboek mag lezen omdat ik mezelf helemaal te pletter plan, probeer ik dan ook maar te accepteren dat ik veel vergeet. Denk maar niet dat ik je verjaardag onthoud, je hebt geluk dat ik toevallig op de kalender keek als je een kaartje krijgt... sneu, maar waar.  Vandaag schijnt het de dag van de overprikkeling te zijn. En dat is iets wat nu actueler dan ooit lijkt. Nu de wereld om ons heen "versoepelt"

Verrassing

13 jaar na dato ben ik weer problemen in mijn gezondheid en functioneren aan het aanpakken. Ik twijfelde even of ik "nog steeds" neer zou schrijven. Nee. Het is een gek ding, chronisch ziek zijn: het is er altijd, maar ik ben me er niet altijd bewust van. Dat is maar goed ook.  Er zijn wel terugkerende elementen. Op dagelijkse basis de dingen die je aanleert in de loop van de tijd: mijn energieverdeling, pijnmanagement, de teleurstellingen, de meevallers, de hersenmoeheid, mijn hoofd dat nog steeds denkt dat ik alles wat ik kan ook allemaal kan. Maar daarnaast zijn er ook andere verrassingen. Dat ik laatst opeens zo verdrietig werd toen ik dacht aan dat meisje van 21 dat haar zelfstandige leven pas net was begonnen en toen zo hulpafhankelijk werd, de ziekenhuisbezoeken en -verblijven sindsdien. Opeens zie ik: ik ben zo hard bezig geweest met herstellen, met urgente hindernissen nemen, dat ik nog niet de kans heb gehad om bezig te zijn om onder ogen te zien dat er een trauma

Eerste Hulp Bij Overprikkeling

Als mijn kaken klemmen, als het deksel van de vuilnisbak pijn doet in mijn hoofd, als ik angstig ben bij het aflopen van de trap, als het geluid van mijn bovenbuurmeisje me aan het huilen krijg, als het week in mijn buik wordt, als ik alles uit mijn handen laat vallen, als ik niet meer weet hoe ik zinnen moet formuleren, als het piept en suist in mijn oren, als ik me onder de douche sta in te zepen en ik bedenk me dat conditioner bedoeld is voor mijn haar… Tijd voor EHBO. En omdat dat bij mij nooit het moment is om te bedenken wat er allemaal nog wél mogelijk is, leek het me zinvol om dat eens op te schrijven. Koptelefoon op – sluit de wereld buiten, of dat nou het buurmeisje is of het verkeer om je heen. Dat is niet eng: zonder koptelefoon komen alle prikkels even hard binnen, is filteren onmogelijk en heb je al helemaal geen energie meer om op te letten wat er om je heen gebeurt. Over opletten gesproken: probeer een situatie te creëren waarin je minimaal hoeft te concentreren. Da