Doorgaan naar hoofdcontent

Into each life some rain must fall

Into each life some rain must fall
but too much is falling in mine. 
- Ella Fitzgerald

Gisteren kreeg ik even een flinke klap in mijn gezicht. Opeens werd me duidelijk dat ik teveel dingen op mijn bordje had gehad om met één dagje structuur de boel weer op de rit te krijgen. Driemaal (klein) de verjaardag van mijn vriendin, het plotselinge overlijden van een jonge bekende, De Bruiloft mét jurkenstress, een veel te lang slepende blaasontsteking en dan ook nog fikse bijwerkingen van de antibiotica, nog wat van die intensieve evenementen, een paar knopen die moesten worden doorgehakt…Ik had geen ‘energOe’ meer.
Ooit vertypte ik me in WhatsApp en werd ‘energie’ ‘energoe’. Sindsdien staat ‘energOe’ thuis voor het soort moeheid dat hoort bij de lege accu, mijn ‘hersenmoeheid’.
Gisteren stopte de motor er even mee. Dat is in principe niet erg, ik ben daar inmiddels aan gewend en kan me er over het algemeen goed bij neerleggen (vind ik zelf – anderen om mij heen lijkt soms een andere mening toebedeeld). Maar gisteren lukte het me maar niet om rust te vinden, om te ontspannen.
Het was dinsdag. Maandag was mijn werk prima verlopen, maar ik had aan het eind wel een intensief gesprek gehad met mijn coach en daarna een vervelend gesprek met mijn vader, en daarna een nog een pittig gesprek… Gesprekken zijn sinds een paar maanden niet meer mijn lievelings. Mijn accu loopt er als een malle van leeg.
Maar we waren inmiddels dus op de dinsdag aanbeland, en ik was met mijn vriendin mee naar het station gewandeld ’s ochtends, ik had op de terugweg zonder problemen boodschappen gedaan, het enige wat nog ‘moest’ was ’s avonds trainen. Verder had ik de hele dag om me op te laden. Om rust te pakken. Om gestructureerd te leven.
Dat moest toch lukken, dacht ik zo. Maar dat lukte dus niet echt lekker. En ik kon me echt niet ontspannen. Ik heb genetflixt, gehaakt, wat genaaid, gelezen, geslapen… Ik kwam er maar niet achter wat er nou was. En ik dacht: ik wil niet trainen, maar ik voel niet goed waarom. Moet ik dan wel afzeggen? Is het dan niet beter om te gáán?
Toen bedacht ik me: ik kan ook gaan zwemmen.
Om 17.45 lag ik in een helaas niet al te leeg zwembad (oproep aan alle zwembaden: zet sowieso de muziek uit tijdens het banenzwemmen. Ik word er knettergek van en mensen gaan er juist harder van praten). Na weetikveel hoe vaak op de klok kijken tijdens mijn baantjes (ging de tijd nou zo langzaam of ging ik nou zo snel?), toen ik er al bijna een halfuur in lag en ik van plan was eruit te gaan, bedacht ik me: Oh. Shit.
Ik was gewoon de hele dag vergeten om terug te gaan naar de basis: mijn lijf. Gewoon, even, voelen waar de spanning zit. Waar het goed voelt.
Ik heb nog twee extra baantjes gezwommen, waarbij ik voelde hoe sterk mijn lijf was, hoe fijn het is om door het water heen te glijden, hoe licht je je voelt als je zweeft. Ik heb extra lang onder de douche gestaan.
Ik kwam volkomen ontspannen thuis.

Niet vergeten als je moe bent: terug naar de basis. Dat is niet wat je doet, dat is hoe je je voelt. En hoe je je voelt, dat zit niet in je hoofd, dat zit in je lijf.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Dag van de Overprikkeling

Een groot geluk bij een behoorlijk on-geluk is voor mij, dat mijn hersenletsel mijn intelligentie, motoriek en karakter niet direct heeft aangetast. Ik ben niet verlamd geraakt, bijvoorbeeld.  In feite heb ik voor de buitenwereld alleen onzichtbare klachten. En ik ben er ook nog eens zó goed in geworden om die te maskeren, dat er bijvoorbeeld weinig te merken is van mijn geheugenproblemen. Ik schrijf alles op: lijstjes op de koelkast, lijstjes op Google Keep, lijstjes overal. Lotte lijstje. En sinds de ergotherapeut bij mijn tweede revalidatie zei dat ik nooit meer een timemanagementboek mag lezen omdat ik mezelf helemaal te pletter plan, probeer ik dan ook maar te accepteren dat ik veel vergeet. Denk maar niet dat ik je verjaardag onthoud, je hebt geluk dat ik toevallig op de kalender keek als je een kaartje krijgt... sneu, maar waar.  Vandaag schijnt het de dag van de overprikkeling te zijn. En dat is iets wat nu actueler dan ooit lijkt. Nu de wereld om ons heen "versoepelt"

Verrassing

13 jaar na dato ben ik weer problemen in mijn gezondheid en functioneren aan het aanpakken. Ik twijfelde even of ik "nog steeds" neer zou schrijven. Nee. Het is een gek ding, chronisch ziek zijn: het is er altijd, maar ik ben me er niet altijd bewust van. Dat is maar goed ook.  Er zijn wel terugkerende elementen. Op dagelijkse basis de dingen die je aanleert in de loop van de tijd: mijn energieverdeling, pijnmanagement, de teleurstellingen, de meevallers, de hersenmoeheid, mijn hoofd dat nog steeds denkt dat ik alles wat ik kan ook allemaal kan. Maar daarnaast zijn er ook andere verrassingen. Dat ik laatst opeens zo verdrietig werd toen ik dacht aan dat meisje van 21 dat haar zelfstandige leven pas net was begonnen en toen zo hulpafhankelijk werd, de ziekenhuisbezoeken en -verblijven sindsdien. Opeens zie ik: ik ben zo hard bezig geweest met herstellen, met urgente hindernissen nemen, dat ik nog niet de kans heb gehad om bezig te zijn om onder ogen te zien dat er een trauma

Eerste Hulp Bij Overprikkeling

Als mijn kaken klemmen, als het deksel van de vuilnisbak pijn doet in mijn hoofd, als ik angstig ben bij het aflopen van de trap, als het geluid van mijn bovenbuurmeisje me aan het huilen krijg, als het week in mijn buik wordt, als ik alles uit mijn handen laat vallen, als ik niet meer weet hoe ik zinnen moet formuleren, als het piept en suist in mijn oren, als ik me onder de douche sta in te zepen en ik bedenk me dat conditioner bedoeld is voor mijn haar… Tijd voor EHBO. En omdat dat bij mij nooit het moment is om te bedenken wat er allemaal nog wél mogelijk is, leek het me zinvol om dat eens op te schrijven. Koptelefoon op – sluit de wereld buiten, of dat nou het buurmeisje is of het verkeer om je heen. Dat is niet eng: zonder koptelefoon komen alle prikkels even hard binnen, is filteren onmogelijk en heb je al helemaal geen energie meer om op te letten wat er om je heen gebeurt. Over opletten gesproken: probeer een situatie te creëren waarin je minimaal hoeft te concentreren. Da