Doorgaan naar hoofdcontent

Elk nadeel heb ze voordeel

Wij dertigers van deze generatie praten graag en veel over keuzestress en FOMO. En in dat opzicht denk ik soms, heel soms, dat er een glanzende keerzijde zit aan de medaille van mijn botte pech. 

Meestal als ik leeftijdgenoten om me heen hoor klagen over vermoeidheid, geldstress of gebrek aan toekomstperspectief denk ik: denk eens na tegen wie je het hebt. Ik heb weinig kans op een echte carrière door blijvende schade die me lekker veel en onvoorspelbare episodes van vermoeidheid oplevert. Hou je mond toch, spuw je gal bij een ander.

Maar zo werkt de wereld niet. Soms zullen mijn verhalen er bij een ander ook niet helemaal lekker in gaan. En ik wil ook dat vrienden zich bij mij vrij voelen om af en toe te ventileren; dat wil ik ook bij hun, daar ben je vrienden voor. 

Ik wil verder komen in mijn leven. Ik kan alleen een leuk leven hebben als ik niet steeds tegen muren op loop. Dus moet ik de weg zien te vinden in mijn eigen gangenstelsel, me niet mee laten nemen in de sentimenten van 'de tijd waarin we leven'. De lasten van mijn letsel dragen kan ik, bij de pakken neerzitten niet.

Vannacht bedacht ik me dat mijn beperking in keuzes soms ook een zegen is. Als er iets is wat ik de afgelopen jaren heb geleerd, is dat ik niet te veel moet willen.

Een huis dat boven mijn budget valt? Dat is een huis per definitie voor mij, en dus ben ik blij met de buurt waar ik woon. Scheelt veel koop-, verbouwing-, verhuizing- en andere woonstress.

Een baan waarin ik eigenlijk te veel moet doen? Dat is gewoon geen optie, dan word ik zieker. En dus probeer ik de focus te houden op plezier en uitdaging, en kaart ik problemen zo snel mogelijk aan.

Verre reizen maken, nee dank je. Daar zou ik waarschijnlijk een jaar van moeten bijkomen. Maar dat betekent ook dat ik niet zo hoef na te denken over de beste bestemming. Ik voel zo al wel aan dat twee weken Friesland ook wel prima is, en daar geniet ik dan ook ten volle van zonder "wat als...".

Zelfs de keuze om wel of niet te proberen kinderen te krijgen, is op dit moment duidelijk. Daar kan nog verandering in komen, maar voor nu zou het voelen alsof ik mezelf veroordeel tot een levenslange dúbbele confrontatie met mijn eigen beperkingen.

Sommige dingen doen natuurlijk vreselijk veel pijn. Maar gek genoeg zorgt de overzichtelijkheid van mijn beperkte keuzevrijheid er steeds vaker voor dat ik nu meer durf te dromen dan ooit. Een jaar geleden constateerde ik dat ik niet meer kón dromen: ik zat al jaren vast in een tunnel van angst voor de toekomst. Nu beslis ik weer meer zelf. Ik kies ervoor om me te laten leiden door geluk: ik word gelukkig van vrienden zien (een wandelingetje is genoeg), van thuis creatief bezig zijn, via werk mooie historische verhalen in de schijnwerpers zetten, in de tuin wat aanmodderen, hardlopen met mijn lief. Mijn kleine leven is een goed leven.

En zo maakt die hele beperking van keuzes dat ik weer mooie dromen droom, en er zélfs van kan genieten als ze niet eens zijn weggelegd voor mij. Dat geeft lucht!

Reacties

Populaire posts van deze blog

Dag van de Overprikkeling

Een groot geluk bij een behoorlijk on-geluk is voor mij, dat mijn hersenletsel mijn intelligentie, motoriek en karakter niet direct heeft aangetast. Ik ben niet verlamd geraakt, bijvoorbeeld.  In feite heb ik voor de buitenwereld alleen onzichtbare klachten. En ik ben er ook nog eens zó goed in geworden om die te maskeren, dat er bijvoorbeeld weinig te merken is van mijn geheugenproblemen. Ik schrijf alles op: lijstjes op de koelkast, lijstjes op Google Keep, lijstjes overal. Lotte lijstje. En sinds de ergotherapeut bij mijn tweede revalidatie zei dat ik nooit meer een timemanagementboek mag lezen omdat ik mezelf helemaal te pletter plan, probeer ik dan ook maar te accepteren dat ik veel vergeet. Denk maar niet dat ik je verjaardag onthoud, je hebt geluk dat ik toevallig op de kalender keek als je een kaartje krijgt... sneu, maar waar.  Vandaag schijnt het de dag van de overprikkeling te zijn. En dat is iets wat nu actueler dan ooit lijkt. Nu de wereld om ons heen "versoepelt"

Verrassing

13 jaar na dato ben ik weer problemen in mijn gezondheid en functioneren aan het aanpakken. Ik twijfelde even of ik "nog steeds" neer zou schrijven. Nee. Het is een gek ding, chronisch ziek zijn: het is er altijd, maar ik ben me er niet altijd bewust van. Dat is maar goed ook.  Er zijn wel terugkerende elementen. Op dagelijkse basis de dingen die je aanleert in de loop van de tijd: mijn energieverdeling, pijnmanagement, de teleurstellingen, de meevallers, de hersenmoeheid, mijn hoofd dat nog steeds denkt dat ik alles wat ik kan ook allemaal kan. Maar daarnaast zijn er ook andere verrassingen. Dat ik laatst opeens zo verdrietig werd toen ik dacht aan dat meisje van 21 dat haar zelfstandige leven pas net was begonnen en toen zo hulpafhankelijk werd, de ziekenhuisbezoeken en -verblijven sindsdien. Opeens zie ik: ik ben zo hard bezig geweest met herstellen, met urgente hindernissen nemen, dat ik nog niet de kans heb gehad om bezig te zijn om onder ogen te zien dat er een trauma

Eerste Hulp Bij Overprikkeling

Als mijn kaken klemmen, als het deksel van de vuilnisbak pijn doet in mijn hoofd, als ik angstig ben bij het aflopen van de trap, als het geluid van mijn bovenbuurmeisje me aan het huilen krijg, als het week in mijn buik wordt, als ik alles uit mijn handen laat vallen, als ik niet meer weet hoe ik zinnen moet formuleren, als het piept en suist in mijn oren, als ik me onder de douche sta in te zepen en ik bedenk me dat conditioner bedoeld is voor mijn haar… Tijd voor EHBO. En omdat dat bij mij nooit het moment is om te bedenken wat er allemaal nog wél mogelijk is, leek het me zinvol om dat eens op te schrijven. Koptelefoon op – sluit de wereld buiten, of dat nou het buurmeisje is of het verkeer om je heen. Dat is niet eng: zonder koptelefoon komen alle prikkels even hard binnen, is filteren onmogelijk en heb je al helemaal geen energie meer om op te letten wat er om je heen gebeurt. Over opletten gesproken: probeer een situatie te creëren waarin je minimaal hoeft te concentreren. Da