Doorgaan naar hoofdcontent

De zomer nadert

Vanuit het raam op mijn tijdelijke werkplek kijk ik uit op een zonnewijzer. Ik heb nog niet helemaal uitgevogeld hoe deze oude klok werkt, maar mij is ook meermaals gezegd niet te letten op de tijd. Neem de tijd, heb geduld, was vaker dan ooit eerder het devies.
De zonnewijzer weerkaatst de laatste werkdagen vaker wel dan geen zonnestralen. Als ik mijn ogen dicht doe, voel ik het licht op mijn gezicht vallen. Ik ben jaloers op de vogels die zich op het kozijn van de wijzerplaat nestelen en direct kunnen genieten van de zon.

Met meer licht komt er meer energie. En met die energie wil ik iets (veel!) doen. Was het in de winter nog makkelijk om vroeg in bed te kruipen, nu voel ik dat ik naar buiten wil, mijn leven en mijn huis opruimen. Sneller leven dan in de winter.
Dat is een uitdaging: meer licht is meer energie, maar ik zal ook weer vaker struikelen over het feit dat ik mijn energiebesteding bewust moet uitsmeren.

Maar dat is niet waar ik over wilde schrijven. De zomer nadert. Vrienden die ik 10 jaar ken, willen als ‘jubileum’ een lang weekend weg (en ik ook). Mijn vriendin wil een paar dagen naar Brugge (en ik ook). Het klassiekemuziekfestival waar ik jaarlijks met een vriendin heen ga, verkoopt binnenkort vroegevogelkaarten. Wat een fijne dingen om naar uit te kijken!

Wat niet zo fijn is, is dat ik nu elke acht weken naar de bedrijfsarts moet. En meer dan eerder, ligt het elke afspraak weer aan het oordeel van die bedrijfsarts hoe mijn zomer eruit ziet. Wat zullen mijn verplichtingen zijn? Welke dagen kan ik ‘vrij’ nemen, waarvan? En mijn leven daarna…?

Soms vind ik de onduidelijkheid van het vervolg van mijn werkend leven echt ondraaglijk. Ik word er af en toe midden in de nacht van wakker, en dan kan ik niet meer slapen tot ik uitgehuild heb bij die naast me... Ik benijd haar niet, op dat vlak.
Ik ben blij met de plek waar ik nu werk. Ik prijs me gelukkig dat ik in Nederland woon en dat ik dus opgevangen word door een uitkering, zolang ik nog niet stabiel genoeg ben om mijn eigen baan te zoeken en duurzaam te functioneren.
Maar ik ben ook overgeleverd aan de bureaucratie. Ik weet dat het goed voor me is om de tijd te krijgen, maar ik wil ook graag weten waar ik het voor doe. Ik wil plannen maken voor later, of dat nou de zomer is of een iets langere termijn, maar op dit moment kan ik me geen toekomstbeeld vormen waarbij er niet duizend vragen oprijzen.

Ik leef niet om te werken, misschien lijkt dat nu zo. Maar ik wil graag weten wat ik wél bij kan dragen. Ik wil ook weten wat dat mij oplevert. In geld, in energie, in uitdaging, in voldoening. Wat voor toekomst ik daarop kan bouwen. En de zomer wordt daarin een bepalende factor: keuringen, sollicitaties. Er staat minder vast dan ooit. Soms bevrijdt dat me (alles ligt open! begin opnieuw!) en soms slaap ik er niet van...


don't wait for everything to be perfect before you decide to enjoy your life
- Joyce Meyer

Tussen die nachten door slaap ik ook wél  goed, en geniet ik van de zon buiten. Wandelend, met een koffie op het terras. In april staan er (na jaren geen vakantie) een paar dagen Schotland op het programma. Of er nou regen of zon is, ik ben voorbereid en ik kijk er erg naar uit.

En ik heb zin in met vrienden in het park, in zomer, in vrij zijn van re-integratieplichten en weer zelf plannen maken voor mijn eigen leven.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Dag van de Overprikkeling

Een groot geluk bij een behoorlijk on-geluk is voor mij, dat mijn hersenletsel mijn intelligentie, motoriek en karakter niet direct heeft aangetast. Ik ben niet verlamd geraakt, bijvoorbeeld.  In feite heb ik voor de buitenwereld alleen onzichtbare klachten. En ik ben er ook nog eens zó goed in geworden om die te maskeren, dat er bijvoorbeeld weinig te merken is van mijn geheugenproblemen. Ik schrijf alles op: lijstjes op de koelkast, lijstjes op Google Keep, lijstjes overal. Lotte lijstje. En sinds de ergotherapeut bij mijn tweede revalidatie zei dat ik nooit meer een timemanagementboek mag lezen omdat ik mezelf helemaal te pletter plan, probeer ik dan ook maar te accepteren dat ik veel vergeet. Denk maar niet dat ik je verjaardag onthoud, je hebt geluk dat ik toevallig op de kalender keek als je een kaartje krijgt... sneu, maar waar.  Vandaag schijnt het de dag van de overprikkeling te zijn. En dat is iets wat nu actueler dan ooit lijkt. Nu de wereld om ons heen "versoepelt"

Verrassing

13 jaar na dato ben ik weer problemen in mijn gezondheid en functioneren aan het aanpakken. Ik twijfelde even of ik "nog steeds" neer zou schrijven. Nee. Het is een gek ding, chronisch ziek zijn: het is er altijd, maar ik ben me er niet altijd bewust van. Dat is maar goed ook.  Er zijn wel terugkerende elementen. Op dagelijkse basis de dingen die je aanleert in de loop van de tijd: mijn energieverdeling, pijnmanagement, de teleurstellingen, de meevallers, de hersenmoeheid, mijn hoofd dat nog steeds denkt dat ik alles wat ik kan ook allemaal kan. Maar daarnaast zijn er ook andere verrassingen. Dat ik laatst opeens zo verdrietig werd toen ik dacht aan dat meisje van 21 dat haar zelfstandige leven pas net was begonnen en toen zo hulpafhankelijk werd, de ziekenhuisbezoeken en -verblijven sindsdien. Opeens zie ik: ik ben zo hard bezig geweest met herstellen, met urgente hindernissen nemen, dat ik nog niet de kans heb gehad om bezig te zijn om onder ogen te zien dat er een trauma

Eerste Hulp Bij Overprikkeling

Als mijn kaken klemmen, als het deksel van de vuilnisbak pijn doet in mijn hoofd, als ik angstig ben bij het aflopen van de trap, als het geluid van mijn bovenbuurmeisje me aan het huilen krijg, als het week in mijn buik wordt, als ik alles uit mijn handen laat vallen, als ik niet meer weet hoe ik zinnen moet formuleren, als het piept en suist in mijn oren, als ik me onder de douche sta in te zepen en ik bedenk me dat conditioner bedoeld is voor mijn haar… Tijd voor EHBO. En omdat dat bij mij nooit het moment is om te bedenken wat er allemaal nog wél mogelijk is, leek het me zinvol om dat eens op te schrijven. Koptelefoon op – sluit de wereld buiten, of dat nou het buurmeisje is of het verkeer om je heen. Dat is niet eng: zonder koptelefoon komen alle prikkels even hard binnen, is filteren onmogelijk en heb je al helemaal geen energie meer om op te letten wat er om je heen gebeurt. Over opletten gesproken: probeer een situatie te creëren waarin je minimaal hoeft te concentreren. Da