Doorgaan naar hoofdcontent

Liefde is…

‘Wees lief voor jezelf’
zeggen we elke ochtend als we afscheid nemen.
Maar lief voor jezelf zijn, dat is dus echt héél moeilijk.

Kijk, dat ik mezelf niet in mijn hoofd moet uitschelden voor dik, lui, gemakzuchtig, onvoorzichtig, onverantwoordelijk, dom, (vul zelf in) snap ik nou wel. En ergens is dat soort ‘lief voor jezelf zijn’ ook vaak nog best makkelijk, heb ik ervaren. Je moet jezelf gewoon niet zo snel veroordelen, je bent heus wel goed zoals je bent.

Maar wanneer ‘lief voor jezelf zijn’ te maken heeft met mijn handelen, lijkt het wel alsof ik in een soort ethische filosofische moraaltheorie ben beland nu ik ziek ben, een uitkering krijg, reïntegreer. Ik wil ergens komen en heb daar werkelijk alles in de wereld voor over (oké, behalve dan mijn lief en wat andere geliefden om mij heen). Hoe is ‘lief voor mezelf zijn’ dan ook écht lief?!

Een voor breder publiek  in te denken voorbeeld is alcoholgebruik. Ik dronk vroeger behoorlijk wat. De ene keer bij het uitgaan, lekker in een roes komen, maar ook omdat ik sommige wijn héél lekker vind. En speciaalbier. En goede cider. Gin-tonic. Champagne. Likeur. Niet alle soorten drank, wel veel. Ik hoefde niet altijd per se ook veel van alles hoor, ik vond een drankje op z’n tijd gewoon heel lekker, zoals veel mensen.

Het afgelopen jaar dronk ik nauwelijks. Ik heb mezelf geen Dry 2018/2019 opgelegd, maar dronken worden komt er niet meer zo van als je niet echt uitgaat (omdat je ook al een kater hebt zónder dat je gedronken hebt). En alcohol werkt niet zo goed op mijn ‘systeem’, heb ik nog meer gemerkt sinds ik meer volgens de regels van dat systeem ben gaan leven; dat kon niet anders, dat was geen keuze. De tijdelijke verdoving, het geluksgevoel van een lekker drankje, weegt niet op tegen de enorme overprikkeling die kort, of de dag erna volgt. Gelukkig zijn er tegenwoordig veel lekkere non-alcoholische dranken te krijgen, dus enkel water hoeft niet eens.

Dus: lief voor mezelf zijn betekent niet drinken, toch? Dat is goed voor mezelf zorgen.
Vergelijk dit met:

Lief voor jezelf zijn betekent dus ook: geen chocola eten, toch? Dat is goed voor jezelf zorgen.

Gisteren was ik uitgenodigd voor een etentje. Mijn vader drinkt niet zoveel, maar nu dronk hij een glaasje witte wijn; we waren met wijnkenners. ‘Wat een héérlijke wijn!’ Ik nam een slokje om te proeven: maar écht, fantastisch lekkere wijn. En ik ging verder met spa rood.

Er zijn momenten dat ik dan toch meer wil dan dat slokje. Omdat een slokje lekkere wijn, speciaalbier, port (één lekker stukje chocola) soms gewoon niet genoeg is. Genieten smaakt naar meer.

En: genieten is óók lief voor mezelf zijn. Écht. Als je me niet gelooft, geloof me maar. Afgelopen jaar heb ik mezelf veel ontzegd, heeft mijn hoofd mij veel ontzegd, en dat gaat nog héél lang gebeuren, op verschillende fronten, en soms is het heel hard nodig om te genieten. Om uit het leven te halen wat erin zit. Om even niet na te denken over de iets langer dan kortere termijn. Om een biertje te drinken. Om de stad in te gaan met vrienden, of een dagje naar het strand, of op vakantie. Om mijn gloeihoofd lekker te negeren en door te gaan met dansen, interessante gesprekken, Netflix kijken, klussen, kleren naaien, muziek spelen... met alle gevolgen van dien, maar stik in die gevolgen, genieten is onmisbaar.

Natuurlijk is alcohol maar één, en een vrij oppervlakkig, makkelijk voorbeeld van het dilemma. Het dilemma van ‘lief voor mezelf zijn’, een levenshouding die ik - wellicht juist vanwege haar complexiteit - graag tot religie zou verheffen, is dat het soms lief voor jezelf is om streng tegen jezelf te zijn (c.q. jezelf iets te ontzeggen/ jezelf een schop onder je kont te geven, iets te regelen) en dat het soms lief is om mild tegen jezelf te zijn (c.q. jezelf iets gunnen/ met je billen op de bank blijven zitten, toe te geven).

Dat is waar ik vaak tegenaan loop de laatste tijd. Het gaat vaak om dilemma’s tussen korte en lange termijn, tussen streng en mild zijn, tussen structuur houden en plezier maken. Lief voor jezelf zijn is het allermoeilijkste, maar allerbelangrijkste wat er is.

Lief zijn heeft mijns inziens trouwens niets te maken met egoïsme. Je kunt nou eenmaal pas lief (streng/mild) voor anderen zijn, als je dat voor jezelf bent. En soms, of vaak, mag je best met twee maten meten. Je eigen maat mag de grootste zijn, want een betere wereld begint bij jouw wereld.

(Wat klink ik wijs hè...)

Reacties

Populaire posts van deze blog

Dag van de Overprikkeling

Een groot geluk bij een behoorlijk on-geluk is voor mij, dat mijn hersenletsel mijn intelligentie, motoriek en karakter niet direct heeft aangetast. Ik ben niet verlamd geraakt, bijvoorbeeld.  In feite heb ik voor de buitenwereld alleen onzichtbare klachten. En ik ben er ook nog eens zó goed in geworden om die te maskeren, dat er bijvoorbeeld weinig te merken is van mijn geheugenproblemen. Ik schrijf alles op: lijstjes op de koelkast, lijstjes op Google Keep, lijstjes overal. Lotte lijstje. En sinds de ergotherapeut bij mijn tweede revalidatie zei dat ik nooit meer een timemanagementboek mag lezen omdat ik mezelf helemaal te pletter plan, probeer ik dan ook maar te accepteren dat ik veel vergeet. Denk maar niet dat ik je verjaardag onthoud, je hebt geluk dat ik toevallig op de kalender keek als je een kaartje krijgt... sneu, maar waar.  Vandaag schijnt het de dag van de overprikkeling te zijn. En dat is iets wat nu actueler dan ooit lijkt. Nu de wereld om ons heen "versoepelt"

Verrassing

13 jaar na dato ben ik weer problemen in mijn gezondheid en functioneren aan het aanpakken. Ik twijfelde even of ik "nog steeds" neer zou schrijven. Nee. Het is een gek ding, chronisch ziek zijn: het is er altijd, maar ik ben me er niet altijd bewust van. Dat is maar goed ook.  Er zijn wel terugkerende elementen. Op dagelijkse basis de dingen die je aanleert in de loop van de tijd: mijn energieverdeling, pijnmanagement, de teleurstellingen, de meevallers, de hersenmoeheid, mijn hoofd dat nog steeds denkt dat ik alles wat ik kan ook allemaal kan. Maar daarnaast zijn er ook andere verrassingen. Dat ik laatst opeens zo verdrietig werd toen ik dacht aan dat meisje van 21 dat haar zelfstandige leven pas net was begonnen en toen zo hulpafhankelijk werd, de ziekenhuisbezoeken en -verblijven sindsdien. Opeens zie ik: ik ben zo hard bezig geweest met herstellen, met urgente hindernissen nemen, dat ik nog niet de kans heb gehad om bezig te zijn om onder ogen te zien dat er een trauma

Eerste Hulp Bij Overprikkeling

Als mijn kaken klemmen, als het deksel van de vuilnisbak pijn doet in mijn hoofd, als ik angstig ben bij het aflopen van de trap, als het geluid van mijn bovenbuurmeisje me aan het huilen krijg, als het week in mijn buik wordt, als ik alles uit mijn handen laat vallen, als ik niet meer weet hoe ik zinnen moet formuleren, als het piept en suist in mijn oren, als ik me onder de douche sta in te zepen en ik bedenk me dat conditioner bedoeld is voor mijn haar… Tijd voor EHBO. En omdat dat bij mij nooit het moment is om te bedenken wat er allemaal nog wél mogelijk is, leek het me zinvol om dat eens op te schrijven. Koptelefoon op – sluit de wereld buiten, of dat nou het buurmeisje is of het verkeer om je heen. Dat is niet eng: zonder koptelefoon komen alle prikkels even hard binnen, is filteren onmogelijk en heb je al helemaal geen energie meer om op te letten wat er om je heen gebeurt. Over opletten gesproken: probeer een situatie te creëren waarin je minimaal hoeft te concentreren. Da