Doorgaan naar hoofdcontent

Wie dan leeft, wie dan zorgt

Lesgeven met Lotte a.k.a. waarom hersenletsel in het onderwijs (voor mij) een no-go is

Als je in het onderwijs zit, weet je het zelf: elke dag is anders. Dat is leuk, maar mijn hersenen werken alleen optimaal bij extreem veel structuur. Of beter gezegd: ze moeten zich 10 slagen in de rondte werken als er iets anders loopt dan verwacht.
Een dag “eerder klaar met lesgeven” was fijn, maar eerder naar huis betekende weer bedenken wat ik dan ging doen, wat betekende dat ik op een moment dat ik al bekaf was, nog moest bedenken wat nu dan de nieuwe volgorde van bezigheden zou zijn en of ik me dan niet zou vergissen in wat er nog moest gebeuren, zag ik niet toch iets over het hoofd...? Dat werkte niet, waardoor ik juist op de dagen dat ik meer tijd voor mezelf had, thuis instortte, moe en gefrustreerd over het feit dat ik op zo'n dag juist mínder gedaan kreeg én dat het me niet lukte om te ontspannen als daar nu opeens tijd voor was...

Als je niet in het onderwijs werkt en je pubers dus alleen maar tegenkomt in het wild, weet je: die zijn druk. HEEL druk. Of heel rustig, maar dan heb je er gewoon geen last van en merk je ze niet op als zodanig. Nu waren mijn teacher skills wel dusdanig ontwikkeld dat ik in de klas enige orde en rust kon bewaren - dat kost ook energie, maar het meest vermoeiende is wel dat je ze om die in de hand gehouden les vervolgens op je hele werkplek veel drukker treft: hard lachend in de gang die je inloopt als je net klaar bent, schreeuwend op het plein als je naar buiten gaat. Als je pauze houdt en ze nog een vraagje hebben dat in de klas niet kon. Tijdens je tussenuur, in een groepje giechelend als ze iets in een postvakje willen hebben.

Ik kwam laatst in een museum een klas tegen. Ze waren relatief rustig, gedroegen zich voor een groep netjes en toch keken omstanders geërgerd. Een halfuurtje later zag ik ze zittend voor schilderijen zitten tekenen voor een opdracht, totale concentratie, even niet bezig met imago. Ik was vertederd en zei tegen mijn vriendin “kijk, zo kunnen ze ook zijn! Zo had ik ze vaak genoeg óók in de klas! Lief hè?!”

En mijn hart brak een beetje.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Dag van de Overprikkeling

Een groot geluk bij een behoorlijk on-geluk is voor mij, dat mijn hersenletsel mijn intelligentie, motoriek en karakter niet direct heeft aangetast. Ik ben niet verlamd geraakt, bijvoorbeeld.  In feite heb ik voor de buitenwereld alleen onzichtbare klachten. En ik ben er ook nog eens zó goed in geworden om die te maskeren, dat er bijvoorbeeld weinig te merken is van mijn geheugenproblemen. Ik schrijf alles op: lijstjes op de koelkast, lijstjes op Google Keep, lijstjes overal. Lotte lijstje. En sinds de ergotherapeut bij mijn tweede revalidatie zei dat ik nooit meer een timemanagementboek mag lezen omdat ik mezelf helemaal te pletter plan, probeer ik dan ook maar te accepteren dat ik veel vergeet. Denk maar niet dat ik je verjaardag onthoud, je hebt geluk dat ik toevallig op de kalender keek als je een kaartje krijgt... sneu, maar waar.  Vandaag schijnt het de dag van de overprikkeling te zijn. En dat is iets wat nu actueler dan ooit lijkt. Nu de wereld om ons heen "versoepelt"

Verrassing

13 jaar na dato ben ik weer problemen in mijn gezondheid en functioneren aan het aanpakken. Ik twijfelde even of ik "nog steeds" neer zou schrijven. Nee. Het is een gek ding, chronisch ziek zijn: het is er altijd, maar ik ben me er niet altijd bewust van. Dat is maar goed ook.  Er zijn wel terugkerende elementen. Op dagelijkse basis de dingen die je aanleert in de loop van de tijd: mijn energieverdeling, pijnmanagement, de teleurstellingen, de meevallers, de hersenmoeheid, mijn hoofd dat nog steeds denkt dat ik alles wat ik kan ook allemaal kan. Maar daarnaast zijn er ook andere verrassingen. Dat ik laatst opeens zo verdrietig werd toen ik dacht aan dat meisje van 21 dat haar zelfstandige leven pas net was begonnen en toen zo hulpafhankelijk werd, de ziekenhuisbezoeken en -verblijven sindsdien. Opeens zie ik: ik ben zo hard bezig geweest met herstellen, met urgente hindernissen nemen, dat ik nog niet de kans heb gehad om bezig te zijn om onder ogen te zien dat er een trauma

Eerste Hulp Bij Overprikkeling

Als mijn kaken klemmen, als het deksel van de vuilnisbak pijn doet in mijn hoofd, als ik angstig ben bij het aflopen van de trap, als het geluid van mijn bovenbuurmeisje me aan het huilen krijg, als het week in mijn buik wordt, als ik alles uit mijn handen laat vallen, als ik niet meer weet hoe ik zinnen moet formuleren, als het piept en suist in mijn oren, als ik me onder de douche sta in te zepen en ik bedenk me dat conditioner bedoeld is voor mijn haar… Tijd voor EHBO. En omdat dat bij mij nooit het moment is om te bedenken wat er allemaal nog wél mogelijk is, leek het me zinvol om dat eens op te schrijven. Koptelefoon op – sluit de wereld buiten, of dat nou het buurmeisje is of het verkeer om je heen. Dat is niet eng: zonder koptelefoon komen alle prikkels even hard binnen, is filteren onmogelijk en heb je al helemaal geen energie meer om op te letten wat er om je heen gebeurt. Over opletten gesproken: probeer een situatie te creëren waarin je minimaal hoeft te concentreren. Da